Luonnonperintösäätiö ja Von Hertzen Brothers -yhtye ovat käynnistäneet yhteisen musiikkia, taidetta ja luonnonsuojelua yhdistelevän kampanjan metsäalueen suojelemiseksi eteläisestä Suomesta. 

Nyt alkanut kampanja on saanut alkusysäyksensä Von Hertzen Brothersin maaliskuussa julkaistavasta kahdeksannesta albumista, Red Alert in the Blue Forest. 

”Olemme erittäin huolestuneita suomalaisen metsäluonnon monimuotoisuuden katoamisesta. Eteläsuomalaisista metsistä vain alle 3 prosenttia on rauhoitettuja ja nekin hajallaan pieninä sirpaleina. On vaikea uskoa, että kenenkään mielestä tämä on hyvä ja kestävä tilanne. Siksi koimme pakottavaa tarvetta tehdä yhtyeenä asialle jotakin ja kutsuimme tuntemiamme ja arvostamiamme taiteilijoita mukaan tempaukseen, jolla alamme kerätä varoja yhdessä Luonnonperintösäätiön kanssa suojellaksemme mahdollisimman suuren kaistaleen koskematonta, luonnonarvoiltaan merkittävää ja monipuolista metsää,” Mikko, Kie ja Jonne Von Hertzen kertovat kampanjan taustoista.

Kampanja kantaa nimeä Blue Forest ja käynnistyy taidehuutokaupalla, jossa myytävät taideteokset on luotu Red Alert in the Blue Forest -levyn innoittamana. Levyn musiikillinen maailma on avattu ennakolta 12 kotimaiselle kuvataiteilijalle. Kukin taiteilija on tehnyt levyn kappaleesta oman näkemyksensä mukaisen taideteoksen. Teokset huutokaupataan online-huutokaupalla, joka käynnistyy 13.päivä maaliskuuta Helsingin Tavastia-klubilla järjestettävässä levyn ennakkokuuntelutilaisuudessa. Huutokaupan tuotto ohjataan lyhentämättömänä Blue Forest -metsän hankintaan ja suojeluun.

Blue Forest -taidenäyttelyssä mukana olevat taiteilijat ovat Ville Tietäväinen, Samuli Heimonen, Heikki Willamo, Katariina Souri, Manuela Bosco, Jarmo Kukkonen, Milla Paloniemi, Sampsa Sarparanta, Rosa Liksom, Minna Pyykkö, Jaakko Mattila ja Markku Hakuri.

”On hienoa saada Von Hertzen Brothersin ja huutokaupassa mukana olevien taiteilijoiden kaltaisia kulttuurivaikuttajia mukaan luonnonsuojeluun sekä herättelemään ihmisiä musiikin ja taiteen välityksellä suojelemaan metsiä,” iloitsee Luonnonperintösäätiön toiminnanjohtaja Pepe Forsberg ja jatkaa: “kampanjan varoilla pyritään hankkimaan mahdollisimman monimuotoinen kohde eteläisestä Suomesta. Olisi hienoa, jos alueella olisi vaihtelevaa metsää ja vaikka lampi tai lähde. Sellaista hämyistä Blue Forest -tunnelmaa.”

Blue Forest -kampanjaan on lähtenyt mukaan myös muodin kiertotalouden edelläkävijä Globe Hope.

Katso Luonnonperintösäätiön i k i m e t s ä -puodissa maanantaina 21.2.2022 pidetty kampanjan tiedotustilaisuus osoitteessa: www.ikimetsapuoti.fi/live
Kampanjaan on mahdollista osallistua huutokaupan lisäksi myös suoraan lahjoittamalla Luonnonperintösäätiön Blue Forest –kampanjasivulla.