Luonnonperintösäätiön alkuvuosi on ollut ennätyksellinen. Suojeluun on pelkästään tammikuussa saatu kuusi uutta aluetta. Lisäksi kauppoja on tekeillä usealta suojelullisesti tärkeältä alueelta. Yksityisten lahjoitusten määrä on kasvussa, ja uutena asiana toiset säätiöt ovat lähteneet tukemaan Luonnonperintösäätiötä sen tärkeässä suojelutyössä.

”Ihmiset, yritykset ja yhteisöt ovat lahjoittaneet ennätyksellisesti ja se näkyy nyt tehtävien kauppojen ja aluelahjoitusten määrässä”, kertoo Luonnonperintösäätiön toiminnanjohtaja Pepe Forsberg onnellisena.

”Tiedotamme kiihtyvään tahtiin uusimmista suojelukohteistamme ja olemassa olevien suojelualueiden laajentamisesta. Koko viime vuonna kauppoja tehtiin noin parikymmentä. Tänä vuonna tavoite on hakea merkittävää kasvua suojelualueiden koossa ja määrässä”, Forsberg kuvailee näkymiä.

Luonnonperintösäätiö toimii lahjoitusvaroin, joten kaikki lahjoitukset, testamentit ja muu tuki ovat säätiölle tervetulleita ja tärkeitä. Säätiö ottaa mielihyvin vastaan myös kiinnostavia vinkkejä suojeluun soveltuvista luonnonalueista.

”Luonnonalueiden tehokas suojelu on äärimmäisen tärkeää, sillä upeita biodiversiteetin kannalta arvokkaita hiilivarastoja havittelevat monet sellaiset rahastot ja sijoittajat, jotka eivät ymmärrä laajojen yhtenäisten metsäalueiden merkitystä luonnon kokonaisuuden kannalta”, toiminnanjohtaja Forsberg toteaa.

”Nostamme säätiön toimintaa nyt uudelle tasolle. Joulukuussa 2020 saimme kerättyä peräti neljänneksen koko vuoden aikana kertyneestä suojelubudjetista ja tämä näkyi heti kauppojen määrässä tammikuussa. Meillä on paljon uusia ideoita, joilla pyrimme edelleen kiihdyttämään suojeltavien kohteiden ostoprosesseja. Toivomme ihmisten, yritysten ja yhteisöjen jatkavan aktiivisesti Luonnonperintösäätiön tukemista. Jokainen lahjoitus auttaa suojelemaan luontoa”, Pepe Forsberg kertoo.

Voit tukea Luonnonperintösäätiön toimintaa lahjoittamalla tai ostamalla Luonnonperintösäätiön tukituotteita.

Kuva: John Loehr